Skip to main content

Ekstrak habatussauda dalam produk kesihatan

SEJAK dahulu, tumbuhan habatussauda atau nama saintifiknya Nigella sativa telah terkenal dengan pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan manusia.

Dikenali sebagai jintan hitam oleh penduduk negara ini, penanamannya banyak dijalankan di kawasan Mediterranean yang mempunyai iklim gurun.

Ia termasuk di Sri Lanka, Sudan, Iran, Yaman, Itali, Greece dan juga India.

Mengambil peluang memperluaskan kajian dan penyelidikan mengenai tumbuhan itu, Universiti Putra Malaysia (UPM) baru-baru telah memperkenalkan produk makanan tambahan berasaskannya.

Dikenali sebagai Fraksi Kaya Timokuinon (TQRF), ia merupakan produk nutraseutikal yang diekstrak daripada biji habatussauda.

Ekstrak tersebut mengandungi bahan bioaktif Timokuinon (TQ) yang kaya dengan agen antioksida.

Menurut penyelidiknya, Prof. Dr. Maznah Ismail, TQRF mempunyai keupayaan melindungi dan merawat penyakit berkaitan penuaan, kardiovaskular dan juga kanser.

''Kepelbagaian penyakit ini sebenarnya disebabkan oleh tekanan oksidatif yang berlaku dalam badan manusia kesan penyebaran radikal bebas.

 PRODUK Fraksi Kaya Timokuinon (TQRF) dihasilkan dalam bentuk gel lembut dan emusi.

''Kebanyakan radikal bebas terhasil daripada faktor pemakanan, aktiviti, pengambilan ubat-ubatan dan ia juga boleh berlaku secara natural.

''Jadi, pengambilan bahan antioksida akan dapat membantu mengurangkan serta mencegah tekanan oksidatif ini,'' katanya pada sidang akhbar majlis promosi produk penyelidikan UPM di Serdang baru-baru ini.

Kajian penghasilan TQRF telah dijalankan di bawah Laboratori Bioubatan Molekul, Institut Biosains UPM bermula daripada tahun 2005 hingga 2008.

Seramai tiga orang penyelidik telah terlibat dalam kajian yang dibiayai sepenuhnya oleh geran daripada pihak UPM bernilai RM283,000.

TQRF dihasilkan daripada sumber biji habatussauda yang di ambil dari Yaman dan Iran.

Makanan tambahan yang ditawarkan dalam bentuk minyak, emulsi dan gel lembut itu mempunyai kelebihan dijalankan menerusi kajian secara saintifik.

Sasaran penggunanya pula adalah daripada kalangan golongan tua serta individu berisiko mendapat penyakit kardiovaskular.

Melihat kepada proses penyelidikan TQRF, biji habatussauda diekstrak menggunakan mesin khas yang dikenali sebagai Supercritical Fluid Extraction (SFE).

Teknologi SFE mempunyai kelebihan mampu menghasilkan lebih 50 peratus kandungan minyak iaitu lapan hingga 10 kali ganda lebih sebatian antioksida yang tinggi.

''Aktiviti mengekstrak menggunakan SFE ini dibuat dengan suhu terkawal dan tertutup untuk mengelak kemasukan oksigen yang boleh menyebabkan bahan TQ meruap.

''Jadi, SFE boleh dianggap sebagai teknologi hijau yang menyumbang kepada penjagaan alam sekitar kerana menukar karbon dioksida kepada oksigen untuk kegunaan organisma hidup,'' jelasnya.

Melalui sistem SFE juga, kandungan bahan TQ juga boleh ditentukan mengikut parameter yang telah dipatenkan.

Untuk skala makmal, mesin SFE mampu menjalankan proses mengekstrak dengan kapasiti satu liter pada satu-satu masa.

Setakat ini, pihak UPM telah menjalankan projek perintis bagi implementasi SFE bersama Perbadanan Kemajuan Teknologi Malaysia (MTDC) dengan kapasiti dan skala yang lebih besar.

Untuk TQRF pula, produk yang berada di bawah kajian pra-klinikal itu telah dipatenkan dan bakal dipasarkan secara komersial tidak lama lagi.

Pihak UPM bersedia untuk bekerjasama dengan syarikat-syarikat tempatan dan juga antarabangsa dalam membantu memperluaskan pasaran produk tersebut.

Ketika ini, kajian TQRF turut dijalankan secara klinikal bagi kegunaan di kalangan wanita yang telah menopaus pula. - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E