Skip to main content

Diet pesakit jantung

KESEMPATAN 'berkampung' sekejap di Institut Jantung Negara (IJN) baru-baru ini membuatkan saya terfikir, betapa mudahnya menyediakan makanan berkhasiat untuk pesakit khususnya yang menghidap sakit jantung.

Jika sebelum ini ramai yang menganggap perkara ini rumit kerana golongan ini perlu disediakan menu lain, seharusnya persepsi ini diubah.

Mary Easaw John bersama kakitangannya yang terlibat dalam sesi demonstrasi masakan untuk diet di IJN, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur. 

Seperti orang lain, mereka juga boleh makan koktel, acar dan puding.

Namun, penggunaan perisa seperti gula dan garam serta minyak dikurangkan. Hasilnya, makanan tetap enak dan sesuai untuk mereka yang inginkan diet sihat.

Menurut Pengurus Pengurusan Diet IJN, Mary Easaw John, pesakit jantung perlu mengadakan pelan pemakanan berkhasiat yang memberi tumpuan kepada sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin.

"Jauhi makanan yang mengandungi lemak buatan seperti snek dan makanan yang telah diproses, serta lemak tepu. Mulakan pelaburan kesihatan jantung pada umur muda dan nikmati masa tua yang bakal mendatang.

Pesakit juga tidak boleh pemakanan minyak serta pemakanan yang banyak lemak kerana ia boleh menyebabkan arteri tersumbat," ujarnya ketika majlis demonstrasi masak sempena Bulan Pemakanan IJN.

Penyumbang terbesar penyakit ini adalah aterosklerosis, di mana berlakunya penebalan kolesterol serta bahan berserat yang dikenali sebagai plak, di sepanjang dinding arteri.

Ini menyebabkan arteri tersumbat dan akhirnya mengehadkan aliran oksigen dan darah ke jantung serta otak anda.

Dalam kes-kes di mana jantung tiba-tiba menerima aliran darah yang tidak mencukupi, kesakitan pada dada serta serangan jantung yang lebih serius boleh berlaku.

Tambah Mary, pesakit juga perlu makan lebih sayur-sayuran dan mengurangkan makanan mengandungi karbohidrat seperti nasi dan roti. Ramai yang tidak mengetahui sayur dapat mencuci badan dan membuang toksik.

Selain pemakanan, pesakit perlu menjaga gaya hidup mereka.

Dengan godaan makanan segera serta hidangan berkalori tinggi, adalah amat penting bagi golongan muda mengamalkan gaya hidup lebih sihat bagi mengurangkan risiko peningkatan tahap kolestrol jahat.


Pertama sekali, teruskan pemeriksaan rutin bersama pakar perubatan anda. Mengetahui lebih awal bahagian kesihatan anda yang bermasalah dapat membantu mencegah penyakit serius dalam jangka masa panjang serta merancang satu pelan kesihatan yang boleh anda ikuti.

Senaman tetap serta aktiviti fizikal mampu memperbaiki kesihatan jantung serta mengawal berat badan anda. Malahan, senaman meningkatkan jumlah kolesterol baik dan membantu mengurangkan tekanan.

"Jika anda tidak mampu mengamalkan senaman secara tetap, anda mungkin mengambil sedikit masa untuk berjalan. Anda juga boleh menari," jelasnya.

Selain itu, ramai pesakit jantung yang tersalah anggap apabila merasakan mereka boleh makan apa sahaja selepas mengambil ubat-ubatan.

Jika keadaan ini berlaku, Mary berpendapat ubat tersebut sudah tentu tiada fungsi.

Sempena bulan pemakanan, IJN menyediakan perkhidmatan nasihat diet termasuk diet kaunseling, maklumat antara makanan dan penyakit serta panduan pemakanan sihat.

Bagi mereka yang berminat boleh menghubungi IJN, 03-26006596 atau e-mel info@ijn.com.my
- RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E