Skip to main content

Kahwin lewat punca dapat anak sindrom down?

ALOR SETAR 14 Mac - Trend semasa yang menyaksikan wanita lambat berkahwin dikhuatiri akan menjadi punca mendapat anak bermasalah kesihatan termasuk mengalami sindrom down.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, meskipun belum ada kajian khusus mengenainya, kebarangkalian untuk mendapat anak seperti itu tetap ada dan perlu diberi perhatian oleh semua pihak.

Mukhriz Tun Mahathir beramah mesra dengan Alisya Amira (kanan) dan Nur Iman Mustapha Kamal (dua kiri) sambil diperhatikan ibu mereka, Haslinda Haroon pada Majlis Ramah Mesra Bersama Persatuan Sindrom Down Kedah di Alor Setar, semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Jerlun menegaskan, wanita yang melahirkan anak pada usia 40 tahun ke atas berdepan dengan risiko tertentu termasuk kebarangkalian melahirkan anak sindrom down.

"Saya berharap perkara ini diberi perhatian memandangkan trend semasa menyaksikan semakin ramai wanita lewat berkahwin dan mula membina keluarga pada usia 30 tahun ke atas.

"Tidak salah jika mereka hendak menimba ilmu setinggi yang mungkin atau membina kerjaya yang mantap tetapi pembinaan keluarga pada usia muda juga perlu diambil kira," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra Persatuan Sindrom Down Kedah (PSDK) di sini semalam.

Turut hadir pada majlis itu, Presiden Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM), Wan Mohd. Hanizan Wan Ramlan dan Presiden PSDK, Dr. Norlida Mansor.

Sementara itu, Mukhriz yang juga Penaung PSDM berkata, beliau akan membangkitkan kepada kerajaan mengenai pemberian elaun RM150 sebulan kepada anak-anak sindrom down yang belajar di sekolah atau pusat latihan yang diiktiraf kerajaan.

Menurutnya, jumlah elaun itu dianggap sebagai tidak mencukupi berdasarkan kepada perkembangan semasa yang menyaksikan kos sara hidup telah meningkat.

Beliau mendapat maklum balas daripada para ibu bapa yang mempunyai anak sindrom down bahawa jumlah elaun itu perlu ditambah bagi meringankan beban mereka menghantar anak masing-masing ke sekolah khas atau pusat latihan dalam komuniti.

"Saya akan bangkitkan perkara ini dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan harapan ia akan diberi perhatian oleh kerajaan," katanya.

Pada majlis itu, Mukhriz menyeru semua ibu bapa yang mempunyai anak sindrom down agar menghantar mereka ke sekolah khas atau pusat latihan yang diiktiraf kerajaan bagi menimba ilmu dalam pelbagai bidang.

Katanya, mereka tidak seharusnya berputus asa atau mengalah dengan kerenah anak-anak tersebut sebaliknya menguatkan azam bagi memastikan masa depan anak sindrom down tidak terabai.

"Bagi mencapai matlamat ini, saya menyeru agar semua ibu bapa yang mempunyai anak istimewa ini mendaftar dengan PSDM atau Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi membolehkan kerajaan menyediakan rancangan bagi membantu mereka.

"Kita percaya masih ada lagi ibu bapa yang malu atau bersikap tidak apa atau tidak perlu sebagai alasan tidak menghantar anak ini ke sekolah atau berdaftar dengan PSDM atau JKM," katanya. - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E