Wednesday, August 18, 2010

Kelantan Negeri Tertinggi Catat Peningkatan Kes Denggi Dengan 14 Kes Sehari

KOTA BHARU 18 Ogos - Kes demam denggi di Kelantan amat membimbangkan apabila purata tujuh kes yang dilaporkan berlaku setiap hari sebelum ini, meningkat sekali ganda kepada 14 kes sehari.

Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias berkata peningkatan ketara itu menjadikan sebanyak 1,533 kes demam denggi dicatatkan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini berbanding 706 kes dalam tempoh yang sama tahun lalu.

"Peningkatan sebanyak 88 peratus itu adalah tertinggi dan ketara berbanding negeri lain, sebelum ini sebanyak tujuh kes direkodkan sehari tetapi akhir-akhir ini ia meningkat kepada 14 kes sehari," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bantuan dan Bencana di sini, Rabu.

Sambil menyuarakan kebimbangan terhadap senario itu, katanya beliau tidak menolak kemungkinan terdapat banyak lagi kes yang berlaku tetapi tidak dianalisis oleh hospital.

"Ini amat membimbangkan kerana jumlah tersebut tidak termasuk kes-kes yang enggan didiagnos oleh pihak hospital," katanya.

Mohd Aiseri berkata lebih membimbangkan apabila sebanyak enam kes kematian dicatatkan setakat tahun ini berbanding hanya satu kematian dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Mengikut rekod katanya, daerah Pasir Mas mencatatkan bilangan kematian tertinggi iaitu empat kematian diikuti Kota Baharu, sebanyak dua kematian.

Beliau berkata penjagaan kebersihan kawasan persekitaran termasuk pejabat dan tempat tinggal sangat kurang diberi perhatian yang menjadikan ini punca nyamuk aedes membiak yang menyebabkan demam denggi. - BERNAMA

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete