Sunday, September 6, 2009

SERONOK BERBELANJA TERLUPA H1N1


ORANG ramai berpusu-pusu mengunjungi Bazar Ramadan di Asia City, Kota Kinabalu, baru-baru ini.

PENULARAN wabak influenza A (H1N1) atau selesema babi tidak menghalang orang ramai bersesak-sesak setiap hari mengunjungi Bazar Ramadan Asia City, Kota Kinabalu untuk membeli juadah berbuka puasa.

Ramai pengunjung seolah-olah 'terlupa' atau tidak mempeduli kemungkinan jangkitan virus itu ketika berada di tengah-tengah lautan manusia kerana yang diutamakan ialah dapat memenuhi selera masing-masing.

Rata-rata pengunjung tidak menggunakan penutup mulut dan hidung sebagai langkah pencegahan wabak tersebut seperti yang disarankan Kementerian Kesihatan.

Dalam pada itu, setiap kali Ramadan, lebih 100 bazar disediakan di Asia City itu dan ia merupakan bazar terbesar di sekitar bandar raya Kota Kinabalu.

Bazar itu menjadi perhatian kerana kepelbagaian makanan yang dijual walaupun harganya mahal antaranya kuih-muih, ikan bakar, martabak, kurma serta aneka jenis nasi dan mee.

Orang ramai yang mengunjungi bazar tersebut seawal pukul 3 petang dan bertambah sesak pada pukul 5 petang. Ia turut dikunjungi masyarakat bukan Islam dan pelancong asing. - Utusan

No comments:

Post a Comment