Skip to main content

Khidmat hantar ubat ke rumah

KUALA LUMPUR: Pesakit memerlukan ubat secara berkala tidak perlu lagi menunggu lama di hospital untuk mendapatkan bekalan ubat masing-masing apabila Pos Malaysia melancarkan khidmat penghantaran ubat terus ke pintu rumah tidak lama lagi.

Pengerusi Pos Malaysia, Tan Sri Aseh Che Mat, berkata sistem penghantaran ubat ke rumah pesakit itu bakal menjimatkan masa pengguna seperti pesakit kencing manis dan darah tinggi, yang pada masa ini terpaksa menanti lama di hospital semata-mata untuk mendapatkan bekalan ubat.

“Dua hari lalu kita sudah jalankan projek perintis di sekitar Putrajaya dengan kerjasama Kementerian Kesihatan menghantar ubat terus ke rumah pesakit. Jika didapati berkesan, ia akan dijalankan di seluruh negara.

“Menerusi perkhidmatan ini, pesakit boleh memohon bekalan ubat daripada hospital menerusi sistem pesanan ringkas, telefon atau e-mel kepada pihak hospital. Pihak Pos Malaysia akan menghantar ubat yang ditempah ke rumah pesakit dengan caj bayaran hanya RM5 bagi Semenanjung Malaysia dan RM8 untuk Sabah dan Sarawak,” katanya.

Beliau yang ditemui pada sidang media Pertandingan Menulis Surat Kepada Perdana Menteri, berkata projek berkenaan adalah satu usaha transformasi perkhidmatan disediakan Pos Malaysia dalam mengembangkan modul urus niaganya.

Selain itu, katanya, Pos Malaysia turut memperkenalkan pelbagai perkhidmatan lain seperti meningkatkan peranan Pos Niaga dengan menawarkan khidmat pembayaran perbankan secara elektronik dengan meletakkan kiosk di tempat tumpuan orang ramai.

“Perkhidmatan baru lain seperti menyediakan khidmat membeli belah dengan Pos Malaysia yang membolehkan orang ramai membuat tempahan menerusi laman web disediakan dan Pos Malaysia akan menghantar sendiri barangan yang mereka beli.

“Kita juga akan bekerjasama dengan syarikat lain untuk mempromosikan barangan mereka menerusi risalah dan brosur yang dihantar Pos Malaysia. Pada masa ini, Pos Malaysia sedang bekerjasama dengan beberapa syarikat jualan langsung untuk perkhidmatan ini,” katanya.

Sementara itu, katanya, Pos Malaysia menerima lebih 30,000 surat yang ditulis kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak oleh pelajar sekolah seluruh negara sempena Pertandingan Menulis Surat Kepada Perdana Menteri yang dilancarkan pada 29 Disember 2009.

Dijangkakan jumlah surat yang diterima mampu mencecah antara 40,000 sehingga 50,000 apabila penyertaan dilanjutkan sehingga 19 Mac 2010 ini berbanding tarikh tutup penyertaan yang sepatutnya jatuh pada 19 Februari lalu.

Pertandingan berkenaan menawarkan hadiah lumayan iaitu wang tunai dan hadiah sampingan seperti komputer dan kamera digital. Kategori A (sekolah rendah) menawarkan wang tunai keseluruhan berjumlah berjumlah RM3,000 manakala kategori B (sekolah menengah) pula menawarkan hadiah wang tunai RM4,000.

Borang boleh didapati di pejabat pentadbiran sekolah masing-masing atau memuat turun daripada laman sesawang www.skmm.gov.my dan www.pos.com.my. - Berita Harian

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E