Skip to main content

Bantu negara atasi pandemik selesema babi, pakailah penutup mulut

PANDEMIK Influenza A (H1N1) seperti tidak menunjukkan tanda-tanda akan berakhir dalam tempoh terdekat ini. Sejak tercetusnya penyebaran virus selesema babi ini, kerajaan telah pun mengambil pelbagai pendekatan.

Semuanya dalam usaha membendung wabak ini daripada terus menjadi ancaman kepada rakyat.

Terbaru kerajaan mengumumkan penubuhan pasukan khas untuk menyiasat jumlah kematian yang dikatakan begitu tinggi akibat penularan virus ini sehingga "mencetuskan panik di kalangan rakyat".

Bagaimanapun, jika diperhatikan keadaan sebenar dalam masyarakat ketika ini, istilah "panik" itu mungkin kurang tepat.

Berdasarkan situasi semasa serta 'penerimaan' ramai, tiada langsung tanda-tanda penularan wabak itu menimbulkan kebimbangan melampau kepada masyarakat.

Malah lebih ramai yang bimbang dengan masalah kekurangan gula berbanding ketiadaan topeng mulut.

Jika dilihat daripada keadaan ini, mungkin boleh dikatakan "kebimbangan atau panik" hanya berlegar di pihak kerajaan dan Kementerian Kesihatan sahaja.

Kelompok inilah yang kelihatan bersungguh-sungguh untuk menangani penularan H1N1. Sedangkan tiada tanda-tanda kegusaran yang serius di kalangan majoriti ahli masyarakat kita.

Semua orang kelihatan bebas melakukan rutin harian tanpa mengendahkan rayuan kerajaan. Sekurang-kurangnya berhubung isu pemakaian topeng mulut.

Keengganan rakyat memenuhi permintaan kerajaan itu jelas jika dilihat di tempat-tempat tumpuan ramai. Contoh terbaik dalam bulan puasa ini ialah di pasar-pasar Ramadan.

Dalam ribuan orang yang mengunjungi pasar-pasar berkenaan pada satu-satu masa mungkin tidak sampai 10 orang yang memakai topeng mulut.

Pastinya dalam ramai-ramai itu mungkin ada yang 'berperanan' sebagai penyebar virus H1N1 secara tidak disedari.

Paling malang jika dalam kumpulan orang ramai itu terdapat juga pengunjung yang merupakan penghidap penyakit kronik. Keadaan itu sudah pasti akan mendedahkan mereka kepada ancaman H1N1.

Mereka sepatutnya sedar mereka berdepan dengan risiko tetapi apa yang dilakukan? Tidak ada. Seperti biasa, ramai yang bersifat tidak ambil peduli. Ramai yang beranggapan mereka kebal daripada ancaman H1N1 ini.

Maka rayuan kerajaan agar orang ramai memakai topeng mulut tidak langsung diberi perhatian. Kerajaan hanya akan mendapat 'perhatian' apabila jumlah dijangkiti H1N1 meningkat dengan mendadak.

Ketika itu seperti biasa, ramai yang akan menuding jari menyalahkan kerajaan dan Kementerian Kesihatan.

Malah jangan terkejut jika isu H1N1 juga akan menjadi modal politik di kalangan pemimpin pembangkang untuk menghentam kerajaan. Kononnya kerajaan tidak cekap atau tidak bertindak apa-apa.

Hakikatnya ketika ini, parti-parti pembangkang yang menggelar diri mereka 'pembela rakyat' itu tidak pun tampil dengan kempen menggesa pengikut menjaga kebersihan diri dan memakai topeng mulut.

Mungkin mereka beranggapan jika melaksanakan kempen itu, mereka akan dilihat seperti akur kepada kerajaan.

Jadi, lebih baik berdiam diri dan menunggu keadaan menjadi semakin buruk. Ketika itu kerajaan akan "dipukul habis-habisan".

Kepada rakyat yang lebih bersifat rasional, sampai bilakah kita akan terus bersikap tunggu dan lihat. Sampai bila kita hanya akan tengadah apabila sudah terhantuk? - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E