Skip to main content

Wajib hantar laporan harian

SEREMBAN 2 Sept. - Semua guru besar dan pengetua sekolah di negeri ini wajib menghantar laporan harian kesihatan pelajar masing-masing kepada Jabatan Pelajaran negeri untuk tujuan pemantauan penularan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1).

Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, Jabatan Pelajaran negeri pula hendaklah menghantar laporan berkenaan setiap hari kepada Jawatankuasa Pemantau Peringkat Negeri H1N1 yang beroperasi di Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) di sini.

''Kita mahu melihat grafnya kerana penularan wabak ini menurun sepanjang musim cuti persekolahan baru-baru ini.

''Kita mahu tahu, jika berlaku peningkatan kes berkenaan selepas sekolah dibuka semula minggu ini serta melihat sama ada grafnya mendatar, menurun atau kembali meningkat.

''Jika terdapat pelajar di sekolah berkenaan kembali dijangkiti wabak H1N1, kita akan bertindak untuk menutup sekolah tersebut bagi memastikan ia tidak menular dalam keadaan yang lebih teruk," kata beliau kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.

Mohamad memberitahu, ketika ini sebanyak enam kematian dilaporkan di negeri ini akibat wabak H1N1 dan seramai enam orang lagi kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Ja'afar di sini serta dilaporkan kritikal.

Ditanya berita terkini terdapatnya tiga kematian pada 30 Ogos lalu di negeri ini berkemungkinan disebabkan wabak H1N1, Mohamad memberitahu, biarlah ia diumumkan oleh Kementerian Kesihatan kerana mereka masih meneliti punca kematian tersebut ketika ini.

Sehubungan itu pada Mesyuarat Keselamatan Negara peringkat negeri semalam, Mohamad memberitahu kerajaan telah memutuskan supaya Klinik Kesihatan Senawang yang akan mula dibuka operasinya pada 7 September ini dijadikan pusat khusus merawat sebarang jangkitan atau kaitan dengan selesema.

''Kita mahu membuat pengasingan awal. Jika terdapat di kalangan rakyat di negeri ini yang mengalami selesema, sila ke Klinik Kesihatan Senawang untuk mendapatkan rawatan," kata beliau.

Selain itu juga, beliau mahu Jabatan Penerangan memainkan peranan lebih aktif memaklumkan kepada orang ramai terhadap bahaya wabak H1N1 ini dan mencetak seberapa banyak risalah berkaitan itu bersama-sama Jabatan Kesihatan negeri.

''Kesedaran rakyat masih rendah. Rakyat seolah-olah tidak ambil peduli mengenai ancaman serius wabak H1N1 ini. Saya ingin tegaskan kepada mereka semua bahawa wabak ini boleh menyebabkan kematian," kata beliau.

Mohamad juga mahu risalah berkenaan diedarkan melalui surat khabar dan komponen media yang lain termasuklah hebahan radio dan sebagainya supaya rakyat di negeri ini benar-benar peka terhadap bahaya H1N1. - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Risiko ikat peranakan

KEADAAN mengikat peranakan (dari kiri) dilecuhkan, ikat, potong dan klip. Peluang wanita hamil semula amat tipis biarpun jalani prosedur buka semula salur fallopian dan IVF APAKAH pilihan yang ada sekiranya selepas mengikat salur peranakan secara Bilateral Tubal Ligation (BTL), anda mengubah fikiran untuk hamil semula? Pertama melakukan prosedur Reversal of Tubal Ligation (RTL) iaitu membuka semula tiub fallopian yang diikat atau teknik Permanian Berhadas yang lebih dikenali sebagai In-Vitro Fertilization (IVF). Apapun pilihan anda, dilemanya tetap ada. Pelbagai faktor harus diambil kira termasuk emosi, mental, fizikal, peratusan kejayaan kedua-dua teknik ini yang masih rendah selain kosnya yang agak tinggi. Isu berkaitan zuriat memang cukup menyentuh emosi kerana zuriat bukan saja mampu mengukuhkan ikatan perkahwinan malah berkemungkinan menjadi penyebab keruntuhan rumah tangga. Pakar Perunding Obstetrik, Ginekologi dan Perubatan Reproduktif, Pusat Perubatan Darul Ehsa

Yang Antah perlu bantuan rawat mata

Oleh Siti Haliza Yusop shyusop@bharian.com.my Yang Antah Afiqa bersama ibunya, Mislizam Dzulkifli. Bapa terpaksa jual kereta biayai perubatan KUALA LUMPUR: Seorang bapa merayu simpati orang ramai bagi membolehkan anaknya Yang Antah Afiqah, 5, yang menghidap masalah kornea mata sejak kecil menjalani rawatan segera agar dapat melihat dengan lebih jelas seperti kanak-kanak lain. Mohd Kamarulzaman Ismail, 48, berkata sejak anaknya itu dimasukkan ke hospital, beliau terpaksa menjual kereta jenis Nissan Sunny miliknya untuk digunakan bagi menanggung pembiayaan mengubati penyakit anaknya itu. “Penjualan kereta Nissan Sunny berjumlah lebih RM2,000 itu, digunakan sebagai pembiayaan pembedahan serta pembelian lensa mata kanan dan kiri selain menanggung perbelanjaan berulang-alik dari hospital supaya anaknya itu dapat menjalani rawatan susulan. “Saya juga turut berharap sumbangan dari kenalan yang turut bersimpati dengan nasib saya yang perlu menangg

Is depression curable?

  Having depression can be tough. It’s easy to feel hopeless and wonder if you’ll feel this way forever . Wouldn’t it be great if it could just… go away? Sadly, it doesn’t really work that way—but that doesn’t mean you’ll always feel the way you do now. Treatment vs. cure When someone is cured from an illness, it means it’s gone forever. Some illnesses can’t be cured—like diabetes. Once a person gets diabetes, they’ll have it for the rest of their life. But even a lifelong illness like diabetes can be treated . People who take their medications regularly and make some lifestyle changes can live long and healthy lives. These medications and lifestyle changes are treatments for diabetes. Depression is the same way. There’s no cure for depression, but there are lots of effective treatments . People can recover from depression and live long and healthy lives. What now? Treatments for depression   include lifestyle changes, support groups , medications, and therapy . E